Kunst van ons allemaal

Op maandagavond 5 september 2016 vindt de opening plaats van de expositie Gemeentelijk Kunstbezit, kunst van ons allemaal. 

De gemeente Steenwijkerland heeft een flinke collectie kunstwerken in bezit. Een deel daarvan is volgens betrokken kunstkenners echt de moeite waard: de kerncollectie. De meeste kunstwerken in de expositie in de Kleine Kerk behoren tot deze kerncollectie. Enkele schilderijen die niet tot de kerncollectie behoren vonden wij als Stichting Kunst & Cultuur Kleine Kerk Steenwijk de moeite waard om toch ten toon te stellen.

Hoe is de collectie van ontstaan?

De basiscollectie van de gemeente Steenwijkerland was voor een deel al aanwezig bij de drie gemeenten Steenwijk, Brederwiede en IJsselham die in 2001 tot Steenwijkerland zijn samen gevoegd. Die collecties waren aangekocht of ‘gekregen’ via de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling). Tot 1992 waren kunstenaars, die een toelage kregen via de BKR, verplicht jaarlijks een werk in te leveren bij de gemeente. Dat werk werd daarmee eigendom van de gemeente.

Waarom hoort een kunstwerk bij de kerncollectie?

In deze basiscollectie zat van alles; ook werken waarbij twijfels bestonden of ze voldoende waardevol waren om te bewaren. De gemeentelijke kunstcollectie is door externe en onafhankelijke deskundigen beoordeeld aan de hand van criteria voor Cultureel Erfgoed. De hele collectie is gecategoriseerd aan de hand van het waarderingsformulier Cultureel Erfgoed. Op basis van deze objectieve en meetbare criteria is in de huidige basiscollectie een kerncollectie vastgesteld: een scala aan gevarieerd werk.

Steenwijkerland heeft als beleid om de kerncollectie door middel van exposities te laten zien. Daarmee moet een breed overzicht van de aankopen van kunstenaars door de tijd heen zichtbaar worden. De expositie in de Kleine Kerk is daar een voorbeeld van. Het tentoongestelde is maar een deel van de collectie. Beperkt tot werken in het platte vlak: grafiek en schilderijen. Naast het zichtbaar maken van de collectie, zal verkoop van het werk dat niet tot de kerncollectie hoort in de komende tijd aan de orde zijn. Wanneer en hoe deze verkoop geregeld gaat worden is nog onbekend.

Steenwijkerland heeft ook nieuw werk aangekocht. Bij voorbeeld het werk van Marijke Traast-Bos: ‘Zaairegels’ en werk van Sari Piek bijvoorbeeld ‘Zittend op rand’.  Hun werk is te zien op onze expositie.

De gemeente laat zich bij aankoop adviseren door de CBK. De Commissie Beeldende Kunst Steenwijkerland adviseert gevraagd en ongevraagd aan burgemeester en wethouders. Zij adviseren bijvoorbeeld over aankopen van werk van beeldend kunstenaars uit Steenwijkerland.

Daarnaast adviseert de CBK over en begeleidt zij bij initiatieven voor het plaatsen van beeldende kunst in de diverse wijken en kernen van Steenwijkerland. Het plaatsen van nieuwe kunstwerken in de openbare ruimte is gekoppeld aan (her)ontwikkeling van een gebied. Een mooi voorbeeld daarvan is de toegepaste kunst en dus functionele kunst van Nicolas Dings rond het parkeerdek aan de Gasthuispoort. In de regel neemt de gemeente de adviezen van de CBK over.

Het werk van Hendrik Planting is ook een voorbeeld van kunst in de openbare ruimte: De Vier Jaargetijden. Een vierluik van objecten langs de Schansweg in Steenwijk (1989).

Van deze buitenobjecten zijn litho’s gemaakt, deze zijn te zien op de expositie. Oorspronkelijk zijn deze litho’s van de Vier Jaargetijden gebruikt als relatiegeschenk door  de gemeente.

Beeldende kunst in de openbare ruimte is voor iedereen altijd te zien en te beleven. Dat geldt niet voor de schilderijen in het depot. De stichting Kunst en Cultuur Kleine Kerk Steenwijk is dan ook  bijzonder blij om u een deel van deze collectie te laten zien. Veel kijkplezier gewenst.

We hebben informatie verzameld over de kunstenaars waarvan het werk tot de kerncollectie behoort.  

Datum: 
dinsdag, 6 september, 2016 - 10:30 tot 16:00
woensdag, 7 september, 2016 - 10:30 tot 16:00
donderdag, 8 september, 2016 - 10:30 tot 16:00
vrijdag, 9 september, 2016 - 10:30 tot 16:00
zaterdag, 10 september, 2016 - 10:30 tot 17:00
Elsbeth Cochius (1951)

Elsbeth Cochius heeft de Academie voor beeldende kunsten in Enschede gedaan en woont en werkt momenteel in Enschede.  Het tentoongestelde werk van  heeft duidelijk verwantschap met het huidige werk. Ze exposeert in Nederland vanaf 1975 en vanaf 1985 internationaal. Van haar website: ‘Buiten de traditionele manier van presenteren worden soms ook andere vormen of materialen beplakt of bedrukt. Bij lino’s die op rijstpapier zijn gedrukt en vrij in de ruimte hangen, krijgen elementen als licht en wind vat op het fragiele materiaal dat voor een extra dimensie zorgt. Het drukken van de rol papier maakt de lengte van het werk onbeperkt’.

Recent werk is te zien bij de volgende exposities:

1. Grafiek uit de kast Atelier Print Art (Knalhutteweg 15, 7541 PA Enschede) laat tijdens de maand van de grafiek alle werken zien die in vijf achtereenvolgende jaren speciaal voor de grafiekkalenders zijn gemaakt en hier zijn uitgegeven. 60 kunstwerken op 2 muren bij elkaar vormen een mozaïek van allerlei druktechnieken. Openingstijden: De hele maand oktober vr, za en zo van 12 tot 18 uur en op 15 oktober een speciaal programma.

2. Van 5 tot en met 9 oktober vindt in Den Haag in de Fokker Terminal Art The Hague plaats. Elsbeth Cochius doet mee met de ledententoonstelling van het Grafiekplatform met de expositie: Blauwdruk (www.maandvandegrafiek.nl

3. In oktober in het zaadhuis van de Oude Hortus in Utrecht, samen met andere grafici, met botanische prenten.

Op de expositie zijn de lino's Gatenplant 1980 en Bananenpalm 1981 te zien. Zij zijn het begin van haar fascinatie voor patronen en structuren in de natuur in combinatie met de lichtwerking. De laatste jaren heeft ze een serie gemaakt over verschillende bostypes. Bijvoorbeeld het ritme van de takken van een Douglas bos of de lichtval op de blaadjes van een beukenbos. Het zonlicht dat in een dennenbos binnenvalt en de prachtige patronen van  berkenstammen.

Hendrik Planting

Het werk van Hendrik Planting is te zien in de permanente expositie in zijn Atelier, Laarstraat 81 , 7201CC Zutphen.

De vier geëxposeerde werken  verwijzen naar de vier buitenobjecten aan de Schansweg. Zelf omschrijft hij het als volgt op zijn website: De Vier Jaargetijden. Een vierluik van objecten langs de Schansweg in Steenwijk;  Afstand onderling ± om de 500 meter. Afmeting br 20 m. hg 700 cm. - Zwerfkeien tot 250 cm. Hoog. Geopend op 10 juni 1989 met een door mij ontworpen openingsmanifestatie met klank en dans.

 

Fred Zoer (1937-1987)

Fred Zoer woonde vanaf 1980 in Tuk. Fred Zoer was een veelzijdig kunstenaar, hij beheerste diverse technieken. Als onderwerp hebben bomen een duidelijke voorkeur.

Hij heeft zijn kennis en kunde ook doorgegeven, als tekenleraar op een school en voor individuele leerlingen. Zo heeft bij voorbeeld Barbara de Reus les van hem gehad.

Barbara de Reus

Barbara de Reus-Kamma (1933-2014)

Barbara de Reus is opgegroeid op Nieuw Guinea. Al vroeg in haar kindertijd brak de oorlog uit en volgden haar jaren in concentratiekampen. Sinds 1946 woonde zij in Nederland, vanaf 1971 in Tuk. Ze is 17 december 2014 overleden.

Haar verleden is wellicht de sleutel tot haar werk. Zij gebruikte bij voorkeur verweerde, afgedankte, versleten en gebruikte materialen. 'Het materiaal moet iets meegemaakt hebben. Door er een materietableau van te maken voeg ik er een tweede leven aan toe, een vorm van overleven. In veel van mijn werk staat de mens centraal: alleen of samen, in vreugde en verdriet, kracht en onmacht... en hoe men overleeft.' Haar latere werk, sinds 1995, ademt rust en ruimte.  De beide geëxposeerde werken horen dan ook bij haar latere werk.

Heidi Daamen (1940)

Heidi Daamen-Meijer heeft de tekenopleiding aan de Rijksnormaalschool in Amsterdam gevolgd, maar heeft geen ambitie om tekenlerares te worden. In 1963 trouwt zij met de kunstenaar Theo Daamen. Zij maakt aanvankelijk klein keramische poppetjes die succesvol worden verkocht in de Leidsestraat te Amsterdam. Ook maakt zij dan een enkel portret in olieverf. Vanaf 1964 exposeert ze haar werk. Als keramiste is Heidi autodidact. Haar figuratieve plastieken tonen een sterke actie en beweging. Zij vormt de aardewerk- of steengoedklei met de hand. Haar werk wordt wel ingedeeld bij het Lyrisch Realisme. Verder maakt Heidi tekeningen en gouaches, incidenteel illustraties voor boeken, bijvoorbeeld voor Het Bangedierenbos van Willem Wilmink.

 

Momenteel is ze niet meer actief als kunstenaar. Haar werk wordt nog wel aangeboden op het internet en in bij voorbeeld GalerieCapriolus Collectable Ceramics, Springerstraat 153, 3822 TB Amersfoort van Ger J.M. van Ree.

De twee geëxposeerde werken van Heidi Daamen zijn niet typerend voor haar werk maar er is wel een relatie te zien met haar keramische werk.

Marijke Traast-Bos

Marijke Traast woont en werkt sinds 1971 in Vollenhove.

Na een brede opleiding in de beeldende vakken en onderwijs is de rode lijn tekenen, textiel, (kunst)geschiedenis ruimtelijk werk.

Sinds 1972 werkt ze als beeldend kunstenaar  en exposeert in groepstentoonstellingen en solo op verschillende locaties in Nederland en daarbuiten. Interessant om te weten is dat ze lid is van de CBK, de Commissie Beeldende Kunst Steenwijkerland.

 

Typerend voor haar werk is haar interesse in het verleden en in andere culturen. Op haar website zegt ze: ‘Ik ben steeds op zoek gegaan naar de vroegste vormen van technieken, het verwerven van de vakkennis daarover en de vertaling naar mijn eigen uitingsvormen. Archeologie en dan vooral de textielarcheologie heeft mijn grote belangstelling. Dit is terug te vinden in de manier waarop ik mijn wandkleden weef. Eigen gesponnen en geverfde materialen pas ik veelvuldig toe. Ik moet hier mijn emoties over maatschappelijke gebeurtenissen in verweven.’  

Het werk op de expositie laat dit zien, het is geen wandkleed maar de suggestie is aanwezig. De titel van het werk is Zaairegels:

Het land is geploegd en ge-egt.

De zaairegels zijn getrokken en gevuld.

Het zaad ligt klaar om te ontkiemen.

 

Deze belofte ligt opgesloten in dit doek. Het doek heeft een afmeting van 90 x 120 cm. Geschilderd acryl op linnen.

Er is ook werk van Marijke Traast te zien in de Grote kerk bij de expositie ‘Kunst in de Kop’.

Sari Piek

Sari Piek woont en werkt in Giethoorn. Zij volgde haar opleiding aan de ABK Minerva te Groningen van 1975 tot 1980.

Na haar opleiding schilderde zij aanvankelijk realistische straatscènes, figuren en portretten.

Een van de werken van de tentoonstelling ‘Zittend op rand’ is uit deze periode.

In de loop van de jaren tachtig werd het werk experimenteler en abstracter.

 

Vanaf 1990 schildert ze gezichten, of zoals ze zelf zegt ‘Koppen’ op linnen: ‘Kleur en monumentaliteit spelen in deze werken een belangrijke rol. De nadruk ligt op het schilderen, het uitbalanceren van een compositie op een bijna vierkant vlak. De hoofden zijn “larger than live”. Het licht en de kleur vormen een hoofdbestanddeel in de compositie. De opgeroepen emotie ontstaat evenzeer uit de schilderwijze als uit het onderwerp. Voor Piek is het gezicht het ultieme canvas om haar vaardigheden op uit te leven, hoewel haar oplossingen soms uiterst abstract zijn. Licht- en kleurlagen worden over elkaar heen gelegd al naar gelang zij inpasbaar zijn op het geheel. 

Vanaf 2005 maakt ze ook groot werk op papier: De werken op papier die laatste jaren zijn gemaakt ontstaan vaker naar aanleiding van een vooraf gedefinieerd thema. Op de grote stukken papier poogt Piek iets van het onzichtbare verleden te reconstrueren. Recentelijk teruggevonden familiebeelden bewerkt zij en worden opgeblazen tot een realistisch formaat. Hiervan is ook een voorbeeld te zien op de expositie.

Reinoud Kuipers

Reinoud Kuipers woont en werkt in Groningen. Na in 1985 aan Minerva te zijn afgestudeerd begon hij als graficus.

Hij maakte een lange tijd houtsneden op de traditionele Japanse manier, waarbij er steeds een deel wordt weggesneden, gedrukt in een bepaalde kleur, waarna deze stappen worden herhaald. In 2006 kwam er echter een ommezwaai, en focuste hij al zijn aandacht op de schilderkunst met acryl, penseel en paletmes.  In zijn schilderijen ligt de focus op het spel van licht en schaduw.  De connectie met de natuur wordt bij deze schilderijen benadrukt door het werk te maken op een houten paneel in plaats van doek. De onderwerpen van deze schilderijen is breed: van bossen tot dorpjes, waarbij de inspiratie vaak uit Groningen zelf of uit Bretagne komt.

"De natuur, soms met menselijke sporen daarin, als onderwerp en de lichtval hierin als motief. De uitwerking is gebaseerd op het spanningsveld tussen de figuratieve weergave en de werking van de verfbehandeling op de structuur van het paneel".

Het werk van Steenwijkerland ‘landschap met maan’ is van voor 2006, een houtsnede op de traditionele Japanse manier.

Rudolf Kimmina

Rudolf Kimmina (1944, Duitsland)

Het geëxposeerde werk ‘Semikommunikativ’ behoort tot de kerncollectie.

Rudolf Kimmina heeft in Steenwijkerland geëxposeerd. In 2004 in de Heiligegeest kapel en in 2014 in Rams Woerthe tijdens de expositie ‘pars pro toto’ .

Gunnar Daan (1939)

Gunnar Daan is eigenlijk architect. Op zijn website zijn dan ook allerlei bouwkundige werken te vinden. Maar ook ‘teken- en schilderingen’ en daarin is het geëxposeerde werk, de pentekening van Vollenhove, te herkennen. Het werk hoort bij de kerncollectie.

 

ApFab

Albert Westerhof en Fabian de Boer 

ApFab is een acronym voor de artistieke samenwerking tussen Albert Westerhoff (Groningen,1979) en Fabian de Boer (Leeuwarden, 1977). Hun creatieve werk is gericht op het internet. De spanning tussen CopyRight and CopyLeft and bureaucratie. Ga naar hun website en bekijk de fantastische projecten die ze gerealiseerd hebben zoals het PRINT-THE-NET project, ‘birds and pixels’ en ‘buskrijt’.

Henk Pries (80 jaar)

Henk Pries komt oorspronkelijk uit Ruinen en woont nu in Vledder. Naast dorps- en stadsgezichten uit Drenthe en Overijssel schildert hij abstract en expressionistisch werk. Ook maakt hij schilderwerk met verbeelding van verbale teksten. Pries is na zijn studie HTS Bouwkunde werkzaam geweest als docent bouwkunde bij diverse onderwijsinstellingen.

In 1983 is Pries begonnen met schilderen; door deelname aan prijsvragen en exposities heeft hij zich een eigen plaats verworven. ‘Schilderen is het scheppen van orde in de chaos, met vorm, kleur, licht en emotie’, vindt Henk Pries. Bij de directe omgeving en de cultuur ligt voor hem een stuk emotie. Streekgebonden taferelen zijn voor hem vaak de uitgangspunten bij het maken van een schilderij.

Werk van Henk Pries is regelmatig te zien bij exposities en Open Atelierroutes bij voorbeeld afgelopen juli in Vledder. Henk Pries: “Ik wil het publiek graag verrassen. Mensen kijken stuk voor stuk verschillend naar een tekening en ik ben benieuwd wat zij in een werk zien. Ik vind wel dat het perspectief moet kloppen. Als dat niet het geval is, erger ik mij groen en geel.”

Lenneke Saraber (1967)

Lenneke Saraber werkt in Zwolle. Na de Constantijn Huijgens Academie in Kampen heeft ze zich gespecialiseerd in linosnede te herkennen in haar beeldmerk.

Haar werk is regelmatig op exposities in de wijde regio te zien. Bijvoorbeeld afgelopen augustus in de tuinen van Mien Ruys in Dedemsvaart waar kleine prenten met vogeltjes te zien waren. Ze werkt ook in opdracht. Zo heeft ze bij voorbeeld in 2000 een miniprent gemaakt voor Steenwijk.

Het atelier van Lenneke Saraber ‘DOAS’ is te bezoeken: Mimosastraat 1N2, 8013SB Zwolle.

Ger Dekkers (1929)

Ger Dekkers heeft sinds 1973 in Dwarsgracht gewoond en gewerkt. Momenteel woont hij in Zwolle en is niet meer actief als kunstenaar.

Ger Dekkers werd geboren in Borne. Op de pas geopende Academie voor Kunst en Industrie in Enschede koos hij voor de richting grafische vormgeving.

Voor de opdrachten die hij kreeg moest hij veel fotograferen. Met als gevolg dat fotografie steeds belangrijker werd in zijn werk. Met name voor uitgeverij Waanders in Zwolle heeft hij zijn stempel gedrukt op vele prachtuitgaven over landschap en monumenten van Nederland. Bij het beëindigen van zijn werkzaamheden heeft hij zijn archief van het in de loop der jaren bijeen gefotografeerde materiaal overgedragen. Het Oversticht kreeg alles wat de provincie Overijssel en Flevoland betreft, bij Waanders zijn de overige provincies beland. Als documentair fotograaf is Ger Dekkers van groot belang geweest, speciaal voor Overijssel.

Wat Dekkers een vaste plaats in de kunstgeschiedenis van ons land verschaft is in de eerste plaats de manier waarop hij de fotografie inzet voor zijn beeldend verhaal: het verhaal van het ontstaan van het nieuwe land en de schoonheid die dat in zich bergt.

 “Landschapswaarnemingen”, vindt hij de beste omschrijving voor zijn werk. Hij kiest een standpunt, stelt het kader vast, en maakt dan een van tevoren vastgesteld aantal opnamen, na een bepaald aantal stappen naar voren , naar links of naar rechts. Of door de camera steeds een bepaald aantal graden te draaien. De zo verkregen series kunnen als dia geprojecteerd worden, ze kunnen worden afgedrukt en gepresenteerd in reeksen van vijf, zeven of negen op rij of in blokken van vier of negen. Het werk op de expositie is er een voorbeeld van.

Ger Dekkers heeft zijn archief overgedragen aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

 

Bron:  www.wieiswieinoverijssel.nl