Mei-expositie

Een expositie van Anneke Leutscher, Harm Visserman en Ine van den Heuvel. De officiële opening vindt plaats op zaterdagmiddag 20 april om 15.00 uur.

Openingstijden: donderdagmiddag 13.15-16.00 uur; vrijdagmiddag 13.15-16.00 uur; zaterdag 10.30-16.00 uur. 

Op zaterdagmiddag 18 mei wordt de expositie afgesloten met het concert van Johan Brouwer.

Datum: 
donderdag, 25 april, 2019 - 13:15 tot zaterdag, 18 mei, 2019 - 15:00
Anneke Leutscher

Anneke Leutscher (1944 Hoogeveen)

Opleiding:

-middelbare school, Hoogeveen; 

-kweekschool, Assen; 

-handvaardigheid, Enschede; 

-textiele werkvormen, Leeuwarden; 

-4 jaar modeltekenen aan de vrije academie, Leeuwarden; 

-modeltekenen, academie Minerva, Groningen.

Ik vind mijn inspiratie in de realiteit van alledaagse voorwerpen, zoals: tafels, stoelen, servies, fruit en bloemen. Ook het landschap speelt in mijn werk een belangrijke rol. Ik verbeeld klassieke motieven op een persoonlijke manier en niet zozeer op een weergave van de werkelijkheid. Kleur, vorm en compositie spelen een belangrijke rol.

Uitgangspunt voor de schilderijen, zijn altijd een grote hoeveelheid kleine schetsjes op een papierformaat van 10x15 cm. Ik kies hieruit één schetsje waar ik een prettig gevoel bij heb. Dit tekeningetje breng ik direct met verf over op masoniet (watervast hardboard).

Veel woorden heeft mijn werk niet nodig. De schilderijen vertellen het verhaal. Ik wil graag, dat degene die er naar kijkt, een prettig gevoel krijgt. Als dat lukt ben ik tevreden en is het schilderij echt af.

De laatste tijd leg ik me steeds meer toe op portretschilderen. Het is een uitdaging voor mij om een gelijkend portret te schilderen, maar ook een portret, waar het karakter van de persoon zichtbaar wordt. Hierdoor is ieder schilderij weer opnieuw een experiment.

Harm Visserman

Mijn wieg stond in Zwartsluis (1949). Vanaf 1981 woon ik met mijn gezin in Oldemarkt. Na mijn pensionering in 2012 heb ik van de garage van ons huis een atelierruimte gemaakt, waarmee ik een  fijne werk- en tevens expositieruimte heb gemaakt.

Met tekenen op de lagere school was ik niet het grootste talent, maar vond het laatste uur van de week, vrij tekenen, wel het mooiste. Tekenen deed ik van jongs af aan heel graag.

Eerst met (grafiet)potlood en daarna pentekenen. Later kwam ik in aanraking met pastelkrijt en sindsdien is dit mijn favoriete materiaal.

Misschien is pastel in de beeldende kunst wat onderschat. Maar toch hebben veel grote kunstenaars prachtige pasteltekeningen gemaakt, mede door de schitterende kleuren en de bijzondere eigenschappen. Voor mij is de totstandkoming van een werkstuk tekenachtig, maar is het resultaat een schilderij.

De Kop van Overijssel is vaak mijn inspiratiebron. De natuurgebieden van de Weerribben en de Wieden, bieden veel mogelijkheden en onderwerpen om te schilderen. Maar ook de karakteristieke dorpjes en stadjes als Blokzijl, Giethoorn, Vollenhove, Zwartsluis en Paasloo en natuurlijk mijn woonplaats Oldemarkt.

Vaak word ik geraakt door de prachtige effecten van zonlicht of door de winterse kou of mistige ochtenden. Vandaar dat ik graag probeer het landschap uit te drukken in specifieke sferen, kleuren en verschillende jaargetijden.

Van oude, monumentale gebouwen en oude schepen geniet ik. Daarbij kan ik geraakt worden door het vakmanschap van het ambachtelijk handwerk waarmee alles werd gemaakt.

Mijn favoriete scheepstype is de tjalk. Deze schepen hebben een heel stoer uiterlijk en werden eeuwen door gebruikt als vrachtschip. Het mooist vind ik ze wanneer je de leeftijd en het gebruik er aan af kunt zien. Gedeukt en roest vind ik niet erg. Integendeel!

Wanneer ik een oude kerkdeur zie of een rij spitsbogen in een kloostergang dan denk ik daar vaak bij: zo wordt het tegenwoordig nauwelijks nog gemaakt! Dat zal te maken hebben met mijn bouwkundige achtergrond en dat ik zelf ook graag met mijn handen bezig ben.

De ziel van een onderwerp wil ik zo realistisch mogelijk weer geven. Het doorleefde van een oude boot wil ik weergeven door het roest te laten zien en de deuken en butsen die het in de loop der tijd heeft opgelopen.

Van een oud gebouw wil ik de verwering door de weersinvloeden of de slijtage door de vele voetstappen op bijvoorbeeld een oude drempel laten voelen. Ook daarbij wil ik dan zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven.